Identiteit

Maatschappelijke identiteit

Bij het Zonnestelsel vinden wij het belangrijk dat de leerlingen weten wat er in de maatschappij speelt en dat ze weten welke invloed hun kunnen hebben op de maatschappij. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen hun talenten weten en kunnen ontwikkelen. Wij helpen hier aan mee door één keer per kwartaal een openpodium te houden waar iedereen aan mee mag doen en waar ze hun talenten kunnen laten zien.


Culturele identiteit

Het Zonnestelsel is een openbare school, wij vinden het daarom ook belangrijk dat de kinderen veel culturen kennen en leren kennen. Vanaf groep drie bieden wij één keer in de week een culturele les aan. Deze lessen worden gegeven door de groepsleerkracht, maar om het vak extra aandacht te geven nodigen wij één keer in de maand een gast uit die over het onderwerp meer kan vertellen. 


Pedagogische identiteit

Het Zonnestelsel vindt het belangrijk dat de school voor iedereen een veilige leeromgeving is. Daarom werken wij met het PBS, dit staat voor Positive Behavior Support. Dit is een aanpak waarbij er gericht gewerkt wordt aan het versterken van het gewenste gedrag en het voorkomen van probleem gedrag. Hierdoor hopen wij op een positieve, sociale omgeving waarin iedereen zich goed voelt. 


Didactische identiteit

Wij geven de leerlingen de mogelijkheid om samen te werken en om de zelfstandigheid te ontwikkelen. Wij vinden dit belangrijk zodat iedereen een inzicht krijgt in de toekomst en in de maatschappij.

Bij ons op school werken wij veel met technologie, wij hebben bijvoorbeeld ICT lessen van een vakleerkracht en bij de aardrijkskunde en geschiedenis lessen worden soms VR-brillen gebruikt. Ook hebben wij iPads en laptops beschikbaar voor de leerlingen, deze kunnen ze gebruiken bij verschillende lessen.

Natuur vinden wij ook belangrijk omdat dit een groot punt is voor de toekomst van uw kind. Daarom hebben wij natuurlessen op school en krijgen de kinderen vanaf groep 5 de kans om zelf een moestuin te onderhouden. Groep 5/6 en groep 7/8 krijgen beide een moestuintje die ze dan samen moeten onderhouden. Dit helpt voor de ontwikkeling van samenwerken en voor sommige is dit erg fijn omdat ze dan ook iets met hun handen kunnen doen op school.

Wij vinden bewegend leren belangrijk, dit gebeurt dan ook in elke groep. Binnen in de klas maar ook buiten, we hebben groot groen plein waar veel ruimte is om lessen te doen met beweging. 



Levensbeschouwelijke identiteit

Omdat wij een openbare school zijn vinden wij het belangrijk dat wij aan veel religieuze en seculiere levensbeschouwingen aandacht besteden. Hiervoor geven wij ook elke week één levensbeschouwing les. Deze lessen worden ook gegeven door de groepsleerkracht, maar ook om deze lessen aantrekkelijker te maken komt hiervoor ook één keer in de maand een gast die het onderwerp kan verduidelijken. Bij de religieuze levensbeschouwing besteden wij aandacht aan; Jodendom, Islam, Christendom, Boeddhisme, Hindoeïsme, Liberalisme, Socialisme, Feminisme en Humanisme.  

Gemaakt door: Jolijn Bemthuis, Milou Wassink en Emma Jonge Poerink 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin