Groepen

Het zonnestelsel bestaat uit 9 groepen. Er is een groep 0, hier zitten de kinderen die na januari op school komen. De groepen zijn verdeeld in 3 aparte delen. Een onder-, midden- en bovenbouw. Door de 3 verschillende bouwen kunnen de kinderen zich veilig en op hun eigen tempo ontwikkelen. Ze schuiven op in het gebouw door per jaar een klas hoger te komen. In het Zonnestelsel is er ook een peuterspeelzaal, hier beginnen de alle jongste kinderen. Vanuit hier stromen ze door en schuiven ze per jaar een stukje door in het gebouw. Elke klas heeft zo zijn eigen naam, gekoppeld aan een planeet. Pluto staat het verste weg van de zon, de toekomst. Dus de naam voor groep 0 is Pluto, omdat die groep nog een hele weg te gaan hebben. Mercurius staat het dichtste bij de zon dus groep 8 heeft deze naam gekregen. Door elk jaar een andere benaming van planeet te krijgen en door te schuiven in het gebouw, blijft er variatie. De kinderen zien elk jaar iets nieuws, maar wel met de zelfde gedachte en sfeer.

Groep 0

Groep 0 heeft de naam Pluto gekregen.
In groep 0 gaat het erom dat kinderen die 3 jaar en 7 maanden zijn kunnen beginnen op de basisschool. Hierdoor kunnen ze wennen aan nieuwe mensen en aan het naar school gaan. Deze klas heet ook wel de instroomgroep. De kinderen komen dan bij groep 1 in, maar stromen pas wanneer de kinderen 4 jaar zijn door naar groep 1.

Groep 1 & 2

Groep 1 heeft de naam van Neptunus gekregen en groep 2 de naam Uranus.
Het zonnestelsel vindt het belangrijk dat kinderen in groep 1 en 2 op hun eigen tempo kunnen wennen aan een nieuwe omgeving. Wennen aan een nieuwe omgeving gebeurt vooral in groep 1. De kinderen kunnen door spelenderwijs kennis maken met de school, andere kinderen en ook kennis maken met letters en getallen. Dit wordt doorgetrokken naar groep 2. De kinderen gaan dan verder met ontdekken van nieuwe dingen zoals schrijven, lezen en herkennen van vormen. Ook vinden wij het belangrijk dat kinderen van heel jongs af aan al geïntroduceerd worden met de wereld. Dit gebeurd door middel van thema's. De kinderen gaan dan op verschillende manieren ontdekken hoe de wereld in elkaar zit en verbreden hierdoor ook direct hun wereldkennis.

In de onderbouw is de vakleerkracht van muziek het vaakst te vinden. Muziek is belangrijk voor kinderen om emotie te kunnen uiten, ook heeft muziek een kalmerende werking, helpt ook bij de spraak en taalontwikkeling en ook kunnen de kinderen door middel van muziek maken hun motoriek verbeteren.

Groep 3 & 4

Groep 3 heeft de naam Saturnus gekregen en groep 4 Jupiter.
In groep 3 en 4 gaat het er vooral om dat de kinderen aan het eind kunnen lezen schrijven en beginnend rekenen. In groep 3 beginnen de kinderen elke week opnieuw kennis te maken met twee nieuwe letters. Ook tussendoor door middel van spelletjes zijn ze onbewust bezig met het automatiseren van de nieuwe letters. In groep 4 gaan de kinderen bezig met het versteld herkennen. Zowel voor lezen en rekenen. Naast de basisvakken vinden we het ook erg belangrijk dat deze groepen erg veel bewegen. Dit doen ze door twee keer in de week te gymmen en ook door erg veel buiten spelen. In deze twee klassen krijgen de kinderen ook meer te maken met het vak Engels. Dit gebeurt veel door muziekteksten bespreken en ook door spelletjes te spelen.

Groep 5 & 6

Groep 5 heeft de naam Mars gekregen en groep 6 Aarde.
Vanaf groep 5 en 6 worden de vakken van wereldoriëntatie gegeven; aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. De leeftijd van deze kinderen krijgen al veel meer met de volwassen wereld te maken en staan hier ook meer voor open om te leren. Ook in groep 5/6 gaan de kinderen leren plannen. Door kleine stapjes de kinderen leren te plannen gaan ze straks op latere leeftijd hier veel profijt van hebben. Verder worden de kernvakken en het vak verkeer verder ontwikkeld en word er verwacht door de complexe stof een groeiende leerontwikkeling te zien van de kinderen.

In deze groep hebben de kinderen ook een moestuintje die ze moeten onderhouden. Hierdoor leren de kinderen een verantwoordelijkheidsgevoel en hoe ze voor bepaalde dingen zorg moeten dragen.

Groep 7 & 8

Groep 7 heeft de naam Venus en groep 8 Mercurius.
Groep 7 en 8 wordt gezien als de belangrijkste jaren van de basisschool. In groep 7 komt de moeilijkste stof aan bod. Wij willen de kinderen hier zo goed mogelijk in begeleiden. Ook vinden wij dat de kinderen niet door moeten hebben dat dit het belangrijkste moeilijkste jaar is. We gaan dus verder op de stof van groep 6 en laten de vakken zo veel mogelijk zoals het was. In groep 7 krijgen de kinderen ook een verkeersexamen. Dit doen wij om de kinderen straks veilig alleen te laten fietsen op de weg. Ook in groep 7 krijgt elk kind individueel een voorlopig advies. Dit doen wij doormiddel van de Cito-toetsen. Ook nemen wij de ontwikkeling gedurende het hele jaar mee in het advies.

In groep 8 bereiden we de kinderen voor op het voortgezet onderwijs. De vakken die de kinderen voorgaande jaren hebben gehad gaan gewoon verder. Naast de belangrijke vakken gaan de kinderen ook erg veel leuke activiteiten doen. De kinderen gaan een paar middelbare scholen bezoeken, gaan op eindkamp en gaan ook nog een eindmusical doen. Samen met het kind en ouder gaan wij kijken naar een passend schooladvies. De eind Cito-toetsen zijn leidend voor het middelbare schooladvies. Toch proberen wij ook rekening te houden met een persoonlijk advies en nemen dus ook de voortgang van het jaar groep 8 mee in het advies.

Net zoals de groepen 5 en 6, hebben groep 7 en 8 ook een moestuintje om te onderhouden.

Gemaakt door: Jolijn Bemthuis, Milou Wassink en Emma Jonge Poerink
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin